دیواره های بدنه، میل لنگ و غیره با آن پوشانده شده است و بنابراین روغن سطح بزرگی در تماس با گازهای دودکش داغ و هوا دارد. بنابراین شرایط ایده آلی برای اکسیداسیون و همچنین نیتراسیون روغن وجود دارد.
سپس نیتراسیون با اثر اکسیدهای نیتروژن روی روغن ایرانول ریسینگ ایجاد می شود، جایی که محصول نیترات های آلی است. با اکسید شدن روغن، آنتی اکسیدان ZDDP کاهش می یابد. همبستگی بین این متغیرها نسبتاً قوی بود، R = -0.72 (p = 0.002). با این حال، تا حدودی تعجب آور بود که همبستگی مثبت نسبتاً معنی دار R = 0.94 (p<0.001) بین اکسیداسیون و سولفاته شدن.
با توجه به اینکه دیزل فعلی کیفیت خوبی داشت و می تواند حداکثر 10 ppm گوگرد (S) داشته باشد [56]. نویسندگان این مقاله معتقدند که پاسخ را می توان در یک همبستگی منفی معنادار R = -0.87 (p<0.001) بین محتوای ZDDP و محصولات سولفاته یافت.
جالب است بدانید صافی بنزین کوییک کجاست؟ دور و همکاران [12،38] گزارش کردند که محصولات تخریب ZDDP اسید سولفوریک و اسید فسفریک هستند.
بنابراین، نویسندگان این مقاله بر این باورند که محصولات سولفاته عمدتاً از واکنش اسید سولفوریک به عنوان محصول تجزیه ZDDP با روغن موتور پایه، به میزان کمتر از واکنش SOx از گازهای خروجی با روغن پایه تشکیل میشوند.
سولفاته شدن می تواند باعث افزایش ویسکوزیته و تشکیل لاک، لجن و رسوبات شود. به گفته نویسندگان، محصولات تخریب اکسیداسیون، نیتراسیون و سولفاته شدن دلیل خاصیت روانکاری بهتر روغن موتورهای فرسوده نسبت به روغن موتورهای تازه هستند.
روغن موتور روغن موتور ایرانول 16000 پایه متشکل از هیدروکربن ها ماهیتی غیر قطبی دارد. محصولاتی که در طی تغییرات اکسیداسیون، نیتراسیون و سولفاته شدن تشکیل میشوند، ماهیت قطبی دارند، یعنی بهتر به سطوح روغن کاری شده اجزای متقابل میچسبند و تأثیر مثبتی بر روانکاری روغنها دارند.
بهترین اکتان بنزین که از نمونه محصولات شیمیایی می باشد، توسط دستگاه های مخصوص درون محیط آزمایشگاه تولید می شود و همچنین در عددهای مختلف به بازار عرضه می گردد
به همین دلیل، حتی کاهش آنتی اکسیدان های نوع ZDDP ممکن است اثری بر افزایش سایش نداشته باشد، همانطور که قبلاً در نتایج جزئی ارائه شده در این مقاله نشان داده شده است. تجزیه و تحلیل همبستگی تأیید کرد که یک رابطه منفی معنادار R = -0.87 (p<0.001) بین محتوای سوخت روغن موتور و KV آن وجود دارد.
- منابع:
- تبلیغات: